mandag 9. mars 2009

Tidsklemme

I dag har vært en laaaang dag. Starta med at jeg våkna tre ganger i løpet av natta, visste ikke hvorfor. Det fant jeg derimot ut da jeg sto opp. Gikk ut og sjekka innetemperaturen, 55 grader fahrenheit som er det samme som 12.7 grader celsius. Jeg aner ikke hva som har skjedd med termostaten, men den vil tydeligvis ikke flytte seg. I skrivende stund er det 11 og en halv grad her...

Derfor tok jeg på meg ullundertøyet mitt i dag, haha. Det viste seg at jeg faktisk trengte det, gikk rundt og frøs hele dagen. Var egentlig i ganske dårlig humør i dag, det var en av de dagene som er kjipe uten at du vet hvorfor. Men det årne sæ :)

Etter skola var det tennis. På vei bort til gymsalen (vi trente inne i dag, fordi det har snødd de to siste dagene) kom det plutselig to brannbiler og en politbil susende forbi, på vei i samme retning som meg. Da jeg var nesten framme kom ambulansen også. Det viste seg at kjæresten til ei av jentene på laget hadde klart å kræsje bilen hvor begge to satt i en lyktestolpe, midt på en parkeringsplass. Han hadde mista kontroll over bilen (igjen, midt på en parkeringsplass, med kun én eneste lyktestolpe å kræsje i) og kjørt rett inn i stolpen. Det gikk bra med ham, mens hun ble frakta bort i ambulanse mens hun holdt seg til hodet. Hun er veldig overfladisk, hovmodig, ikke særlig snill og generelt ganske bitchy, men jeg håper likevel det går bra med henne. Det var ikke så alvorlig ulykke, så forhåpentligvis fikk hun bare en mild hjernerystelse eller noe sånt.

Etter at treninga var ferdig gikk jeg til gymsalen og skifta, dro til Battle Ground Coffee Shop (som er verdens koseligste sted, med kjempegod mat!) og kjøpte meg middag, så var det tilbake til spillermøte klokka halv seks. Vi har vår første kamp neste uke, og jeg gruer meg allerede. Hvordan i all verden forventer de at vi skal spille kamp når vi ikke engang kan å spille?! Heldigvis skal de bare la noen få fra C-laget spille, så jeg slipper forhåpentligvis unna til jeg har lært meg litt mer. Spillermøtet varte en time, og da jeg kom hjem var det middag og litt lekser og så var plutselig dagen borte. Tida går altfor fort, jeg rekker jo ikke halvparten av det jeg skal gjøre! Men da går i alle fall tida litt raskere, om en og en halv uke kommer nemlig pappan min på besøk, gleder meg helt sykt mye!

Og så kom Trine med noen flere myter, so here we go:
Amerikanere tror alle land utenfor USA er så godt som U-land
Noen av de vanligste spørsmålene jeg får er "Do you guys have cellphones/cars/computers/internet in Norway?" De er nok i følge dem selv best til det meste, og veldig mange tror nok at andre land ligger laaaangt bak dem. Men så er det heldigvis en god del av dem som vet veldig godt at Europa faktisk ikke er det samme som Afrika. Tror det er litt 50/50 her.

Alle er tjukke, og bil er et must overalt.
Her hvor jeg bor er alle faktisk syltynne, av en eller annen grunn. Vi snakker sånn type tynn du er født med, så det er vel noe genetisk her. Men blant de voksne er det en god del flere som er tjukke. Overvekt er et stort problem i USA.

Bil er det eneste transportmidlet amerikanerne bruker; offentlig transport, hva er det? De bruker den dessuten hele tiden, de kjører rundt mellom jobb, butikken, treninger, møter og hva det nå ikke er. Må du gå mer enn ti meter, bruker du bilen!

Privatskoler er helt normalt og ikke bare forbeholdt rike foreldre.
Akkurat her er det mest offentlige skoler, men en del sparer opp sånn at barna kan gå på privatskole. Det er nok mer normalt her, men spesielt nå som økonomien ikke er så bra er nok offentlige skoler mye mer vanlig.

ALLE er religiøse, og hvis du, gud forby, ikke er det skal de prøve å "redde deg".
Jeg slo det faktisk opp da jeg gjorde research til talen jeg skal holde om Norge, og 75-80% av amerikanerne er kristne. Ikke alle er like nøye med alle reglene (ikke sex før ekteskapet, be før du spiser osv.) men de aller fleste på skolen min er kristne i en eller anne grad. I kirka jeg går til snakker de egentlig ganske mye om at man må hjelpe de som ikke kjenner Jesus, og prøve å omvende slektninger og venner slik at de ikke havner i helvete. Det er veldig sånn at de skal hjelpe deg til å finne den rette vei, som selvfølgelig er kristendommen. Til vanlig merker du ikke så mye til det, siden offentlige skoler i USA ikke har lov til å utøve religion, men hvis du drar til ei kirke hører du det nok.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Howdy, Howdy over there!
Kan jo håp at hu overfladiske klart sæ bra, men d kan jo vårrå greit at hu sett på med en bil som klare å kræsj med den eineste lysstolpen da. D går jo an å nebvne det i ein bisetning av å te:)
Pappaklem

Hanne sa...

Artig med alle disse beskrivelsene dine, Inga, ikke alt er som vi tror, og generelle oppfatninger er nå det de er; generelle... En skal ikke la dem gro altfor godt fast.

Håper det gikk fint med både jenta og lyktestolpen - den kom kanskje litt brått på sjåføren?

God klem <3