søndag 12. april 2009

Amerikansk påske

Først og fremst, tuuusen takk for alle kommentarene på innlegget jeg la ut for noen dager siden! Jeg tror 7 kommentarer er ny rekord. Jeg er stolt, og veldig takknemlig! Men jeg merker at jeg blir litt forvirra... Det faktum at jeg står for den største idrettsprestasjonen i Ryggslektas historie og har vært i California intresserer dere ikke, men det gjør derimot mugne bikinier?! Greit nok at familien min er litt sær, men det får være måte på. Si ifra om det er mugg eller bikiner dere vil høre mer om da (eller var det kombinasjonen som utgjorde suksess?), så skal jeg se hva jeg kan gjøre.

I dag var det påskesøndag, så da kom Katie (dattera til Barb) over med alle ungene. I tillegg hadde Lili en venn på besøk, så da var det plutselig 7 unger som løp rundt og herja. Konstant bråk hele dagen med andre ord, akkurat sånn som jeg liker det. Eller ikke. Men vi fikk easter baskets med godteri på morgenen da. Barb hadde bestemt seg for å gi oss noe vi faktisk kom til å ha senere også, så godteriet lå oppi ei veske. Smart! I tillegg var det maling av egg og påskeeggjakt (De gjemte 128 små påskeegg rundt i huset). Koselig! Egentlig skulle vi ha hjemmegudstjeneste også, men det ble det ikke noe av. Barb ville nemlig ikke dra i kirka i dag fordi det bare var synging, og hun liker pratinga bedre, og det gjør i grunn jeg også, så det gjorde meg ikke så mye.

Det rare er at selv om USA er ti ganger så religiøst som Norge virker det som vi faktisk feirer det mye mer i Norge. Vi lærer masse om påska og Jesus som sto opp og alle de forskjellige dagene på skola, vi har kjempemange tradisjoner som hører til (påskeegg, karse, fjelltur, påskekrim osv) selv om de ikke har så mye med religion å gjøre. Poenget er at Norge feirer påska mye større enn USA, og det virker bare så rart. Men det virker som det er sånn det er med alle høytider her borte, man gjør noen aktiviteter og det er det. Ikke noe stemning, ikke hundre tradisjoner, ikke undervisning om hvorfor på skola, ikke noen stor feiring. Det er mer overfladisk, liksom. Men så er jo amerikanerne generelt ganske overfladiske da, så det har vel litt å gjøre med det. Jeg tror ikke de tenker over det en gang, det er en sånn ignorant overfladiskhet. Minn meg på at jeg må skrive innlegg om det en gang.

Men nå skal jeg legge meg. Startet klokka 10 i morgen og tirsdag på grunn av WASL (test man må bestå to graduate (hva er det norske ordet/uttrykket for graduate?)). Herligherlig. Prekast!

3 kommentarer:

Hanne sa...

Det er veldig morsomt - alt jeg får inntrykk av gjennom Bloggeland, får jeg bekreftet av deg - "påskefeiring light" f.eks. men mange reagerer på at vi har så lang påskeferie her til lands. Selv synes jeg bare det er greit ;)

Du må ikke klage over "feil" kommentering, for du ba om råd på bikinien en god stund FØR du fortalte om tenniskampen! Sådetså!

Ha en fin dag, snuppa, snakkes senere :)
God mammaklem <3

Hanne sa...

Forresten er graduate å ta eksamen - en avsluttende sådan :)

Anonym sa...

Hvordan skal du feire 17. mai?
skal du ta med norske flagg eller noe? :)